Seharian di Tapak Warisan Dunia

Tapak warisan dunia??? mana lagi kalo bukan negeri melaka bandaraya bersejarah tu...Al-kisahnya..hujung minggu lepas aku g ronda n jalan-jalan di Bandaraya Melaka...nak buat apa g melaka??? sebenarnya aku dah lama tak pegi melawat kawan aku di suatu tempat ni..memang dah lama sangat la..entah dorang masih ingat ke tak kat aku ni...nak buat macam mana bz memanjang je...ni baru ada kesempatan nak g jenguk mereka..tak tau la macam mana penerimaan dorang terhadap aku..dahla time ni aku bawak laki aku pastu masa kawin x jemput dorang plak tu.....mesti dia merajuk ngan aku...memang sah dorang memang merajuk...sedihnya...aku pegi sana...dorang langsung xnak tegur aku...pandang muka aku pun tak nak...kalo korang x percaya cuba tengok gambar2 yang sempat aku ambik..tu pun dia nak main sorok2 ngan aku...bencinya


Tengok tu bila aku datang... dia tido..mengada...tido sampai terangkat kaki..


Yang ni aku nak g salam ngan dia...dia lari plak....


Yang ni nak juga bergambar ngan aku...tapi muka cam tak puas hati ...sememeh jer...


Si tapei ni lagi lah plak...langsung xnak pandang muka aku...agaknya dia malu kot..x mandi lagi...tengok badan dia...lalat penuh...berapa hari agaknya x mandi...


Apa la dorang ni buat aku macam ni...aku dah la datang dari jauh...penat tau..ermmm...malasla aku duk lama2 kat sini (lama x lama 1 jam setengah gak aku g berjalan cari kawan2 sampai lenguh2 kaki..dahla panas.. malangnya dorang semua buat x layan kat aku)...nasib badan la...so, apa lagi dorang pun menyampah tengok aku baik aku blah dari sini..lagi pun duit dalam beg ni dari tadi lagi asyik duk menjerit..nak shopping...nak shopping...sakit telinga aku..sama naik dengan perut aku...yang perut plak nak makan je...tension aku dibuatnya...so, aku blah la dari situ..destinasi seterusnya ke dataran pahlawan..nak tunaikan permintaan si duit n si perut ni...aduih..jalan sesak bagai nak rak...susahnya nak cari parking...dah dua kali pusing ni..belum ada lagi parking...perut ni makin menjadi-jadi jeritannya...mcm mana ni...oohh kat situ macam ada orang nak kuar...maybe rezeki aku...so aku tunggu la kete ni kuar...tunggu punya tunggu...tak kuar2 .tiba-tiba bunyi Ponngggggggggggg... kuat siot..terkejut aku bagai nak tercabut bulu..rupanya ada bas kat belakang...last2 dia himpitnya aku...pastu bunyi lagi dentuman kuat...alamak abisla kete aku..dalam hati abisla kete aku kena sagak..pastu bunyi lagi..pandang2 rupanya..driver bas duk ketuk2 bumbung kete aku.kurang asam punya orang..x sabar2...taula kete aku ni kecik...senang2 je dia nak ketuk...bestnya kalo aku ni superwomen, atau pun yang macam ala2 cite fantastic 4...boleh je aku pegi terbalikkan bas tu....nampak gayanya orang tu mcm x nak kuar...aku pun beredar dari situ cari parking lain..akhirnya jumpa jugak parking kat mahkota parade...lega rasanya...pastu g la cari kedai makan..dah jauh berjalan ni...satu kedai makan pun x jumpa...ala tensionnyer...makan kat Mc D jela jawabnye...lepas makan perut dah ok..x menjerit lagi...perut x menjerit..duit plak menjerit...ala serabutnya aku...so g la shopping...jalan2 punye jalan kasut je aku beli..yang lain x berkenan di hati.


ok tak kasut ni...aku berkenan tan rebennya jer.....ntah ape2...
apa la malangnya nasib aku ari ni...makan Mc D pastu beli kasut sepasang je...nak balik kena beratur panjang pulak dah...ni satu lagi begok...ade ke dia buat satu je mesin autopay....apa Classsssssssss!!!!!!!kepala otak berjambul betul...


dah penat beratur aku teruskan perjalanan ku...nak pegi melawat tempat tempat bersejarah plak...nila foto yang sempat aku ambik sepanjang lawatan tak rasmi ni...



azan maghrib dah berkumandang..nak g cari masjid plak...mana ni masjid..dah 4 kali pusing x jumpa2 masjidnya...penat cari...g singgah kedai tanya orang..barula aku jumpa...disini rupanya masjid...susah betul nak cari...x mcam kat terengganu...kalo kat negeri aku tuh...jalan 10 minit je...jumpa masjid...jalan lagi 1o minit lagi pun jumpa masjid...masjid banyak...kat melaka ni susah betul..dah selesai solat...terus lagi mengembara...kali ni nak g kat kapal besar plak...


sampai2 je xleh masuk...dah tutup...aku sebenarnya teringin nak naik beca..meriahnya dengan lampu berkelipan...tapi x sempat memandangkan lepas ni kami nak pegi umbai...g makan ikan bakar...layan beb...



selesai sudah perjalanan ku hari nih...alhamdulillan..dah selamat sampai rumah kul 1 pagi...mandi sembahyang...tidor....
Posted by Nurezail at 12/22/2008 08:42:00 AM

0 comments:

 
Copyright @ 2009 Nurezail's Blog | Design By: safarina | Screen Resolution: 1024x768 | Best View: Firefox

----TERIMA KASIH KERANA MELAWAT BLOG INI----