lahirnya puteri zara elisya.....

24/2/2010
pg ke klinik kesihatan putrajaya...appoinment....kul 10 pegi...kul 2 lebih baru dapat jumpa dr...mula2 jumpa nurse...nurse dah bising2..coz dah lewat 10 hari...sepatutnya kena terus pg hospital..takyah tunggu appoinment...mana aku tau...dah dia tulis kt buku merah tu datang 24hb...aku ikut jela...jumpa dr..pun sama...dia suh terus pg ke hospital...aku mengelat lg..aku balik umah dulu...makan kenyang2 pastu terus p hospital...sampai je hospital wad pulak penuh...kena balik umah lagi...nanti pihak hospital akan call...dia dh booking wad untuk aku...nanti ade org kuar katanya...cam booking hotel plak..sampai umah...mak aku dah senyum2...dia ingat aku dh kena tahan wad...so, aku pun siaplah barang2 aku cam nak pg tido kt hotel...kul 8 lebih pihak hospital x call lagi so, aku buat keputusan untuk pg je terus tanya status mcm mana...kalo xde sangat pagi esok jela aku datang...smpai hospital je pun sama...org x kuar lagi...geram dah ni...laki aku sound la...kalo mcm ni datang esok jela...org kt kaunter tu ckp x boleh kena masuk mlm ni jugak...abis tu aku nk tunggu sampai kul bape ni...geram tul...last2 laki aku ajak g mkn kt presint 9...beshnyer pekena mee goreng mamak...puas hati aku mkn mlm tu...dah abis makan pun...dorg x call2 lg...kami pun pg hospital lg...dh berapa kali ulang alik...bengang rasanya....nasib baik ade satu kosong...2 katil...tp kena bayar rm60 semalam...lantaklah aku malas nk pk....terus setuju...dalam kul 10 lebih aku masuk wad...kemas barang2...pastu datangla serombongan doktor yang diketuai oleh drtor lelaki...dia cakap kul 7 pg esok kita start masukkan ubat yer....ermmm...aku mengiyakan saje...dah selesai semua laki aku pun balik umah..aku tak berape leh tido mlm tu...coz baby katil sebelah aku asyik menangis jer...sabar jela....dh duk kt wad bersalin...mcm nila gayanya..
25/2/2010...kul 3.30 pg
baru aku nk terlelap...tetiba rasa basah...makin banyak air mengalir...aku pun bangun pegi kejutkan nurse...bgtau ape yg terjadi...nurse tu relakss je...aku pulak yg cuak...dia suh aku tukar kain n pakai pad...aku ikutkan saje...pastu aku masuk balik...sejam kemudian baru dia datang...bawak alat CTG n ambil tekanan darah...aku xde rasa sakit lg waktu ni...tp aku dh sms laki aku suh dtg...selepas setengah jam bacaan CTG..carta menunjukkan ade contraction.tp aku takde rasa sakit...dia tanya aku...ade minum air selusuh ke...dgn selambanya aku menjawab ade,,,dua minggu lepas...dh abis dh pun...terus dia membebel...pastu dia suh aku bgn pg bilik dr...aku pun ikut je arahan...dr check bukaan dh 3 cm...dia masukkan ubat berak...pastu dia suh aku berak...n ambik baju baby n segala keperluan ..tunggu kt depan..patuh betul aku pd arahannya...sampai mak cik yg jg menantu dia kt sebelah tu ckp...kuat lg nampak...anak lelaki kot...aku senyum je coz mmg masa tu tak sakit...biasala aku kalo dh kelam kabut...semua aku buat laju...jln pun laju....dah smpai depan...dia suh naik kerusi roda...nk pg hantar ke labour room..padahal kalo dia suh aku jalan kaki pun aku boleh lg...
25/2/10...kul 7 pg...
sampai ke labour room...mula masuk bilik 6...dia suh tukar baju segala...alih2 kena tukar plak masuk bilik 4..coz bukaan aku baru 3 cm....ade org lain yg bukaan dah 6 cm nk masuk bilik tuh...sampai bra aku tertinggal dalam tu..so...ikut jela...sampai bilik 4 tu kena tunggu lg coz bilik x kemas lg..agaknya org baru lepas beranak kot..darah kt lantai pun ade lg..eeee...tunggu la aku kt depan pintu...byk betul cubaan...

25/2/10...9.30 pg
bukaan masih 3 cm...pastu datang lg rombongan doktor...dia ckp anak sulung lmbat sikit..1 cm 1 jam..alamatnya lambat lagi la ni..sekarang dah kul 9.30..baru 3cm daripada tadi..xpe..dh mula rasa mcm senguggut...tp x sakit sangat sebab dia dtg sekejap2 je...pastu hilang...

25/2/10...10.00 pg
pakar bius dtg nk bg epidural..dia cadangkan aku suh ambil ni untuk kurangkan 99.9% rasa sakit bersalin..so, aku setuju n sign bagai....memang kurang sakit...aku rasa sakit lagi masa nk period berbanding dgn sakit contraction...
25/2/1o..11.3o pg
bidan dtg check...bukaan baru mencapai 4cm...dh macam2 wayar kt badan aku...serabut rasanya...dengan oksigen nyer sumbat kt hidung aku...epiduralnya..masuk air lagi...pastu tangan sebelah kena balut lg ambik tekanan..automatik 5 min sekali...kt perut pakai tali pinggang...rimas rasa...

25/2/10 12.30 tgh hari

bidan dtg check lagi...bukaan telah mencapai 5cm katanya...aku mengiyakan sajer....tapi dia cakap jantung baby mcm dah jatuh...12o/min tapi masih normal lagi..

25/2/10.. 12.45 tgh hari

doktor plak datang...check lagi bukaan...berapa kali da kena seluk ni...tiba2 dia cakap...dah boleh dah...terkejut aku...apa yang boleh...dh boleh bersalin katanya...bukaan dah full..dh dapat rasa kepala...pastu dia cakap kalo nak teran bagitau...aku angguk

25/2/10...1.00 p.m

datang 2 org nurse...mengerjakan tuut lagi...siap leh bersembang lagi..kecik je kepala baby katanya...lepas tu dia ckp baby dah lemas...boleh teran sekarang...lam hati aku cammana nk teran...x rasa nk teran pun..tanpa disedari...tiba2 5 orang doktor datang... semuanya nampak mcm cemas..dia paksanya aku teran...sorang duk kt atas perut aku sambil tolak perut..suh aku teran..aku pun berlakon lah mcm teran berak...mmg berlakon betullah..karang kalo x teran dia marah...mmg x rasa nak teran langsung...mcm mana nak teran...suasana menjadi semakin kecoh..aku dengar bidan jerit 67, 65 dengan kuatnye..(sakit telinga)...apa benda 67,65 tu..aku pun x paham...agaknya jantung baby kot...riuh rendah kat bilik ni..aku pun x tau nak dengar yang mana satu...last sekali dengar dorang cakap vakum..ade sorang dctor yg mengandung tu beristigfar jer aku dengar...aku dh risau..tiba2 aku tengok baby dah kuar...diam jer...x menangis pun..pastu laju je dorang bawak kuar dari bilik..cuak aku..dalam hati ku berdoa,,, ya Allah selamatkanlah anak aku...rupanya dorg bawak kuar sebab nk kena bg oksigen ..sementara aku plak sabar menunggu..dr pun sambung tugasnya untuk jahit tuuut.. x rasa sakit pun seperti apa yang org cerita..maybe kesan ubat kot...haha rasanya mcm tak caya jer..aku dh jd seorang ibu...bahagia bila tengok budak tecit ni...matanya dah celik tengok dunia..mulanya aku cuak gak...mata bukak sebelah je..aku suh laki aku panggil nurse...belum sempat panggil nurse...dia dh bukak kedua2 belah matanya...sambil mengerdip-ngerdip melihat ibunya..bahagia rasanya...lepas tu laki aku pun ambik untuk mengazankannya...

25/2/2010 pada jam 1.12 petang lahirnya puteri zara elisya...cahaya mata pertamaku...



8 comments:

axie said...

wahh..dah bersalin...bestnya..
kite pun dh bersalin..nanti kite crita pasal kite plak, lewat 4 hari dari tarikh due :)

Nurezail said...

aaa...dh bersalin..lewat 10 hari dari tarikh due..hehe..ingat nk kena induce dah...tp sebelum kena induce..dah kuar air ketuban plak...alhamdulillah xdela kena masuk ubat induce tuh...hehe

axie said...

kite kena induce sbb air ketuban dah kurang..sakit tau

Anonymous said...

tahniah,
sekarang dh jadi ibu. mesti seronok kan. baca pengalaman 'lahirnya puteri zara elisya' rasa bersalin macam senang jer.
congrat!

Nurezail said...

axie: aa tula org kata induce sakit...

lily: Thanks..Alhamdulillah dipermudahkan..

S.A.L.J.U sha said...

salam...

1st tahniah 4 u..dah bersalin n cute baby girl.

2nd...
nak tanye pendapat u....ttg u bersalin d hospital putrajaya.

boleh bgtau serba sedikit tak ttg servis dan kelahiran d sana bagus tak?

sy bercadang nak bersalin d sana jgak..

pasal booking tu sy dah tahu..walaupun dah booking tp klu penuh akk d tolak ke hospital lain atau menunggu seperti u.

ttg servis ok tak sana..?

Nurezail said...

tq..

servis dia ok n doktor semuanya ok....layanan nurse pun ok....

nanti citer pengalaman u pulak yer...bila due?

a LoT oF LuV said...

salam ziarah.. salam perkenalan..

 
Copyright @ 2009 Nurezail's Blog | Design By: safarina | Screen Resolution: 1024x768 | Best View: Firefox

----TERIMA KASIH KERANA MELAWAT BLOG INI----